In mijn vorige blog heb ik geschreven over stress. Wat is stress?
In dit blog heb ik aangekaart dat het gezond is om een goede darmflora te hebben.

Ik krijg vaak de vraag wat is een gezonde darm flora.
Door wat tips te geven is automatisch duidelijk wat er onder een gezonde darmflora verstaan wordt.

Met stip op nr 1:
Haal alle snelle suikers uit je menu.

Je goede darmbacteriën en geraffineerde suikers gaan niet samen met elkaar. Je darmbacteriën worden nl niet gevoed door suikers, maar hebben juist een negatieve werking .

Koekjes, snoepjes, frisdrank en witmeel producten vallen onder de snelle suikers.

Eet voeding;
De tweede tip is eet voeding. Als we houdbaarheid willen verlengen gaat dit ten koste van echte voeding.  Eet voeding i.p.v. vulling.

Eet vezels:
Wij hebben ongeveer tussen de 30 en 40 gram vezels per dag nodig. Vezels haal je uit groente, fruit, knoflook, ui, prei, asperges, banaan, noten zaden. Vezels zijn nodig om je darmbacteriën te laten overleven.

Eet gevarieerd :
Hoe veel meer variantie je aanbrengt in wat  je eet, des te meer is de variatie in je darmflora; super goed dus.

Probeer zo gevarieerd mogelijk te eten. Probeer bijv. maar eens alle kleuren van de regenboog te verwerken in je groente / fruit / kruiden inname.

Ontlasten:
Fijn is het om elke dag ontlasting te hebben. Je darm kan dan gemakkelijk afvalstofjes afvoeren.
Chlorofyl is groen wat we vinden in alles wat groen is; boerenkool, peterselie, prei, andijvie, rucola .
Chlorofyl bindt afvalstofjes.

Eetmomenten:
Elke keer als we wat eten mag de spijsvertering in actie komen.  De spijsvertering levert arbeid en dat kost energie. Door savonds na de warme maaltijd niets meer te eten komt de spijsvertering tot rust .
Dit komt ten goede van je darmflora.

Vocht:
Wij bestaan voor minimaal 70 % uit water. Vocht is belangrijk. Drink minimaal 1.5 liter per dag ; water, kruidenthee , een soepje. Groente en fruit telt ook mee in de vochthuishouding.

Eet de juiste vetten:
Dit item verdient nog een blog. Daar is nog wel het een en ander over te schrijven.

Je lever mag gal produceren wat nodig is om afvalstofjes naar je darm terug te sturen. Ook heeft gal en hormonen weer een relatie.

Er zijn vitamines die vet afhankelijk zijn; denk eens aan vitamine D of vitamine A.