Wat is stress?

Stress is per definitie niet ongezond. Het betekent niets anders dan spanning of druk. We hebben een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Denk maar eens aan je eerste autorijles, een sollicitatie.

Gezonde stress;

Stress kan positief zijn. In een noodsituatie zorgt acute stress ervoor dat je bloeddruk en hartslag stijgt, je ademhaling versnelt, kortom je lichaam maakt adrenaline aan. Jij komt in actie. In een situatie waarin je moet vluchten voor gevaar, of een intense inspanning moet leveren is gezonde stress prima. Als het gevaar , of je inspanning klaar is komt het lichaam weer tot rust en mag je herstellen.

Ongezonde stress:

Er zijn vele situaties te bedenken waardoor ongezonde stress ontstaat; werkloos worden, een scheiding, het overlijden van een dierbare, school ,  de Corona tijd.  Stress wordt door iedereen anders ervaren. Er zijn mensen die zeer snel stress ervaren, en waar anderen minder last van hebben. Hoe komt dit? Dit hangt af van jouw eerdere ervaringen en hoe jij ermee kan dealen (coping genoemd). Dit heeft ook te maken met je huidige situatie (fysieke gesteldheid, je mentale gesteldheid, hoe is het sociaal en hoe is het met je financieel). Ook speelt genetische aanleg een rol.

Chronische stress;

Wanneer je continu vecht of vlucht spreken we van chronische stress. Chronische stress heeft gevolgen voor je mentale en fysieke welbevinden. Veel piekeren geeft bijvoorbeeld slaapproblemen. Bij aanhoudende stress liggen een burn -out , depressie en angst op de loer.

Wat is nu eigenlijk stress in de optiek van Jolanda van Niftrik?

Bij stress denken we aan een overvolle agenda, teveel zorgen, een coronavirus waar veel mensen nu last van hebben.

De wereld is nu anders voor jou. Je bent wellicht bang om besmet te raken, je baan kwijt te raken?

Alles wat normaal was, is nu niet meer normaal.

Voor je lichaam echter is stress veel breder.

Hoe is het gesteld met je darmflora?

Heb jij wel alle voedingsstoffen of kom je wellicht wat tekort?

Krijg je wel voldoende slaap?

Drink je wel voldoende?

In een volgend blog zal ik ingaan op deze factoren omdat het zeer zinvol is om dit te begrijpen.